Αντηλιακή προστασία - Κάντε τον ήλιο…φίλο σας!

Με την έναρξη του καλοκαιριού,  πολύς κόσμος επιδιώκει ένα μαυρισμένο δέρμα που αναδεικνύει τη σιλουέτα και κολακεύει τα χαρακτηριστικά του προσώπου. Τα κύρια οφέλη από την έκθεση στον ήλιο είναι η βελτίωση της ψυχολογίας και της διάθεσής μας, αλλά και η σύνθεση της βιταμίνης D.  Ωστόσο, όλο και συχνότερα ενημερωνόμαστε για τις δυσάρεστες και δυνητικά επικίνδυνες συνέπειες της ηλιοθεραπείας, τόσο για την υγεία όσο και στην ομορφιά του δέρματός μας.

Από το ηλιακό φως ξεχωρίζουμε την  υπεριώδη ακτινοβολία, διότι αυτή είναι που ασκεί κυρίως επίδραση στο δέρμα του ανθρώπου. Περιλαμβάνει την UVB, υπεύθυνη κυρίως για την καρκινογένεση,  τη UVA, υπεύθυνη για τη φωτογήρανση και τη UVC, η οποία όμως απορροφάται από το όζον.

Στις μεσογειακές χώρες, όπως και στην Ελλάδα, ισχύει το μεσογειακό παράδοξο, να υπάρχει δηλαδή σε μεγάλο ποσοστό έλλειψη ή ανεπάρκεια βιταμίνης D, παρά την έντονη ηλιοφάνεια.

Πολλοί αποδίδουν την έλλειψη αυτή στη χρήση αντηλιακών και περιορίζουν τη χρήση τους, ωστόσο συνυπάρχουν πολλές αιτίες. Η αιτία της ανεπάρκειας σε D μπορεί να οφείλεται σε κάποιο ελάττωμα στην απορρόφηση της βιταμίνης από τις τροφές στους μεσογειακούς πληθυσμούς. Θα πρέπει, επίσης, να λάβουμε υπόψη ότι και η διατροφή μας, που βασίζεται στο ελαιόλαδο, δεν περιλαμβάνει ικανή ποσότητα  βιταμίνης D.

Η σύνθεση βιταμίνης D γίνεται στο δέρμα με τη μετατροπή της  πρόδρομης μορφής της βιταμίνης σε δραστική, με τη βοήθεια της UVB ακτινοβολίας. Για τη μετατροπή αυτή απαιτείται έκθεση για 20 λεπτά ημερησίως στη UVB- άμεσα και όχι μέσα από τζάμι. Ωστόσο, δε δικαιολογείται η πολύωρη έκθεση στον ήλιο χωρίς αντιηλιακό, με το άλλοθι της ανάγκης σύνθεσης της βιταμίνης.

Οι ανοιχτόχρωμοι φωτότυποι (τα άτομα με ξανθά ή κόκκινα μαλλιά και ανοιχτόχρωμα μάτια) έχουν μεγαλύτερη ανάγκη προστασίας από τον ήλιο σε σχέση με σκουρότερους φωτοτύπους. Επίσης, τα άτομα με λεύκη, φωτοεπιδεινούμενα νοσήματα (λύκος, πορφυρίες κ.λπ.), τα άτομα που λαμβάνουν φάρμακα, που κάνουν φωτοευαισθησία (ρετινοειδή, τετρακυκλίνες, αντιδιαβητικά, όπως οι σουλφονυλουρίες, διουρητικά, ψωραλένια κ.ά.), θα πρέπει να προστατεύονται αποτελεσματικά από τον ήλιο. Το ίδιο ισχύει και για τα άτομα με ιστορικό καρκίνου του δέρματος, ενώ ιδιαίτερα ευάλωτοι είναι και οι ηλικιωμένοι, λόγω πλημμελούς παραγωγής μελανίνης στο σώμα τους, συνεπεία της ηλικίας.

Αντηλιακά: Τι σημαίνουν οι δείκτες;

Τα αντηλιακά είναι εντελώς απαραίτητα κατά την έκθεσή μας στον ήλιο. Ο δείκτης SPF αναφέρεται στην προστασία από τη Β ακτινοβολία. Αντίστοιχος δείκτης δεν υπάρχει για την Α, επομένως το αντηλιακό μας πρέπει να αναφέρει υψηλή προστασία και για αυτή. Για να είναι αποδεκτή η χρήση της ένδειξης «υψηλή προστασία» για τη UVA, θα πρέπει να αντιστοιχεί τουλάχιστον στο 1/3 του δείκτη UVB.

Όταν το αντηλιακό έχει SPF20, σημαίνει ότι προστατεύει χρονικά 20 φορές περισσότερο από το χρόνο που, χωρίς αντηλιακό, αρχίζει να κοκκινίζει το δέρμα. Αν λοιπόν ένα ανοιχτόχρωμο δέρμα κοκκινίζει σε 3 λεπτά έκθεσης, ένα αντηλιακό με δείκτη προστασίας 20 επιτρέπει την παραμονή στον ήλιο για 3 επί 20 = 60 λεπτά (αρκεί να έχει χρησιμοποιηθεί επαρκής ποσότητα προϊόντος, πάνω σε στεγνό δέρμα). H αντηλιακή προστασία που παρέχεται από τα αντηλιακά αφορά στην εφαρμογή μεγάλης ποσότητας αντηλιακού σε στεγνό δέρμα κάθε 2 ώρες. Μετά από έντονη εφίδρωση ή κολύμπι, θα πρέπει να επαναλαμβάνουμε τη χρήση.

Ωστόσο, όσο υψηλός και να είναι ο δείκτης των αντηλιακών, αυτά δεν προστατεύουν από το 100% της υπεριώδους ακτινοβολίας. Επιπλέον, και η υπέρυθρη ακτινοβολία (IR) θεωρείται καρκινογόνος και τα σύγχρονα αντηλιακά παρέχουν προστασία και για αυτή.

Συμπερασματικά, για να γίνει ο ήλιος φίλος μας, χωρίς εγκαύματα και κινδύνους για καρκίνο, είναι σημαντικό να ελαχιστοποιήσουμε την έκθεσή μας κατά τις μεσημεριανές ώρες, να αποφεύγουμε την πολύωρη έκθεση, να προστατευόμαστε με γυαλιά, καπέλο, ομπρέλα και να φοράμε πάντα αντηλιακό.


Γράφει...


ΜΟΥΣΑΤΟΥ ΒΑΣΙΛΙΚΗ

M.D, PHD Δερματολόγος - Αφροδισιολόγος

Θέλετε να λαμβάνετε ενημερώσεις σχετικά με τις δράσεις μας;

Εγγραφείτε στο Newsletter μας

Η KartaDiaviti.gr χρησιμοποιεί cookies
Τα cookies μάς βοηθούν να παρέχουμε τις υπηρεσίες μας. Με τη χρήση των υπηρεσιών μας, συμφωνείτε με τη χρήση των cookies.
x